Sivut

maanantai 5. tammikuuta 2015

Kirjan jos toisenkin luin 2014...

Koska kaikki tuntuvat laittavan kirjavuotensa 2014 pakettiin, pitää tilastoinnista nauttivana liittyä joukkoon :-)

Luin viime vuonna kirjan jos toisenkin, yhteensä 86. Näistä 44 oli kotimaisia ja 42 käännöskirjoja. Tietokirjoja luin yhden, novellikokoelmia kaksi ja loput olivat romaaneja. Jos olen hieman enemmän kotimaiseen kirjallisuuteen kallellaan, oli kirjailijoiden sukupuolijakauma vielä selkeämpi: miesten kirjoittamia 22, naisten peräti 64. Tästä voisi ottaa jonkinlaista tavoitetta alkaneelle vuodelle ja pyrkiä edes vähän nostamaan miesten osuutta yöpöydälläni!

Luetut 2014 listaan olen antanut jokaiselle kirjalle myös tähtiä asteikolla 1-5, tarkennettuna plussilla, miinuksilla ja puolikkailla. Pienimmän arvosanan eli yhden tähden sai vain yksi kirja, joka oli Tähtikirkas lumivalkea, ensikosketukseni Joel Haahtelaan. Ahdistava lukukokemus. Täydet viisi tähteä jaoin neljä kertaa. Niin vaikuttavia lukukokemuksia minulle olivat kotimaisista Kjell Westön Kangastus 38 ja Pauliina Rauhalan Taivaslaulu sekä käännöskirjoista uusi suomennos Jane Austenin Ylpeys ja Ennakkoluulo -klassikosta ja islantilaisen Sjonin Kuukivi. Keskimäärin olen onnistunut poimimaan mieleisiä kirjoja luettavakseni, olen aika tiukka täti tähtien suhteen mutta siitä huolimatta lukemieni kirjojen keskiarvo nousi 3,54 tähteen!

Kirjavuoteeni mahtuivat mm:

* Kaksi upeaa lukuromaania; Kate Mortonin Hylätty puutarha sekä vuoden viimeinen kirja Kate Atkinsonin Elämä elämältä.

* Pettymys; Arne Nevanlinnan Heta. Alkuosa oli ihan ok, mutta sieltä mustalaisista lähtien loppu oli tuskaa lukea ja jälkimaku oli vastenmielinen.

* Yllätys; Sjonin Kuukivi jonka luin osana kesäistä maratonia. Iso tarina pienessä kirjassa!

* Kirjailija jonka tuotannon aion kokonaisuudessaan lukea; Marja Björk! Posliinista se alkoi ja Mustalaisäidin kehtolaululla jatkui. Björkin tyyli kirjoittaa on minulle hyvin mieleinen ja hän käsittelee polttavia aiheita laidasta laitaan.

Osallistuin kolmeen lukuhaasteeseen. Kirjallisena-blogin haasteessa piti lukea vähintään 12 vuonna '14 ilmestyvää esikoiskirjaa. En päässyt lähellekään sillä saldokseni jäi 4 ja tämä on minulle iso pettymys. Nämä neljä kirjaa ovat Henna Kitin Elävän näköiset, Heli Järvenpään omakustanne Kadotetut kasvot, Tommi Kinnusen Neljäntienristeys sekä Nura Farahin Aavikon tyttäret. K-blogissa alkoi loppuvuodesta '13 haaste jossa luetaan kotiseutukirjallisuutta. Minä siellä täällä ja hetken tuollakin asunut kotiseuduton olen asunut lapsuuteni Satakunnassa ja nyt toistakymmentä vuotta Pirkanmaalla, joten vastaan yleensä nuo kaksi jos minulta tiedustellaan mistä olen kotoisin. Niinpä luin kaksi Poriin sijoittuvaa historiallista romaania Leila Tuurelta ja Tampereelle ja sen lähistölle sijoittuneet Kristiina Harjulan Pispalan kivet ja Laura Lähteenmäen Ikkunat yöhön. Kaikki neljä erittäin kiinnostavia romaaneja! Parhaiten minulta kuitenkin sujui Eniten kinua kiinnostaa tie blogin Ihminen sodassa -haaste jossa suoritin kirkkaasti korkeimmat natsat eli luin kaksi kirjaa enemmän kuin kenraalin arvoon tarvittiin. Tähän haasteeseen lukemani kirjat löytyvät tammikuisesta koontipostauksesta sekä oikean reunan valikoista Haasteet-kohdasta.

Loppuun pientä triviaa. Vuoden aikana luin kaksi teosta seuraavilta kirjailijoita: Leila Tuure, Paula Havaste, Irja Sinivaara ja ylempänä mainittu Marja Björk. Näistä kolme oli uusia tuttavuuksia, vain Tuurelta olin lukenut aiemmin yhden kirjan. Lopuista 77 kirjailijasta joiden teoksen viime vuonna luin, vain 10 oli ennestään tuttuja.

Vuosi 2015 on Kirjan vuosi. Toivottavasti se on myös kirjallista ilotulitusta :)


(Kuvat Tampereen Ratinan ilotulituksesta uudenvuodenaattona)


3 kommenttia:

  1. Ihastuin myös Marja Björkin teoksiin ja olen yhtä lukuunottamatta lukenut ne kaikki.
    Atkinsonista olen lukenut pelkkää hyvää, ja sain vihdoin Elämä elämältä -teoksen käsiini. Odotan innolla sen lukemista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika paljon tuosta Björkistä ne tykkäävät jotka ovat lukeneet :-) Harmi että muut Atkinsonit ovat dekkareita, toivottavasti hän kirjoittaa uuden lukuromaanin!

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista